Het oude station van Houten is in 2017 150 meter verplaatst zodat voldoende ruimte ontstond voor de spoorverdubbeling op het traject Utrecht – Houten Castellum. Het station komt uit 1868 en is uniek is z’n soort aangezien er van dit type station slechts zes stations zijn gebouwd. Daarnaast is het station in Houten nog het enige station dat bestaat. De overige stations bevonden zich in Schalkwijk, Geldermalsen, Culemborg, Waardenburg en ’s Heer Arendskerke. Dit type station was kenmerkend door het uiterlijk van het station. De reizigers hoefden zich voornamelijk alleen in het middengedeelte van het station te bevinden.
Om ruimte te maken voor de spoorverdubbeling, is het station op vrijdag 24 augustus 2007 150 meter zuidwaarts verplaatst. Volgens planning zou om 10.00 uur gestart worden met het verplaatsen van het station en om 12.00 uur zou het station z’n nieuwe locatie bereiken. Van het verplaatsen van het station heb ik een aantal foto’s gemaakt die ik graag met jullie deel. Daarnaast heb ik nog een film gemaakt die onderaan het artikel is te vinden.
De eerste foto is op 15 augustus 2007 genomen. Het station is los gehaald van de oorspronkelijke fundering. Het hele gebouw steunt op een stalen frame en stalen buizen. De twee betonblokken die uitsteken aan de voorzijde van het station maken onderdeel uit van de nieuwe fundering. Daarnaast liggen er rijplaten waar de duizendwielenwagens overheen zullen rijden. Deze zijn op de foto zelf niet zichtbaar.
Er zijn al flink wat voorbereidingen gedaan op de nieuwe locatie. De nieuwe fundering voor het station is al gereed. Voordat het station wordt verplaatst zal de route vlak worden gemaakt met zand die vervolgens als onderbaan zal dienen bij het nieuwe spoortracé. Op het zand komen de stalen rijplaten te liggen waar de duizenwielenwagens overheen komen te rijden. Overigens worden ook op de nieuwe fundering stalen rijplaten gelegd zodat deze niet beschadigd en de duizendwielenwagens niet wegzakken.
Het is 24 augustus 2007 wanneer het station daadwerkelijk verplaatst gaat worden. De foto is net genomen voordat het station aan z’n 150 meter lange en twee uur durende rit begint.
Op de foto hieronder zijn de stalen rijplaten duidelijk zichtbaar. Op de rijplaten is een markering aangegeven waar het station geplaatst moest worden. Onder de rijplaten bevindt zich al de nieuwe fundering.