De kettinghor

De kettinghor is een machine die ervoor zorgt dat de vervuilde ballast weer schoon wordt. De kettinghor wordt vooral gebruikt bij het groot onderhoud van het spoor. De kettinghor heeft een ketting die onder de dwarsliggers moet worden gemonteerd. De ketting bestaat uit hardstalen punten die de ballast weg schrapen.

Op de foto hiernaast is een kettinghor te zien die op het traject Alphen aan de Rijn – Leiden is gebruikt. Zoals je op de foto kunt zien, maakt het geluid van ballast dat langs elkaar schuurt een enorm kabaal, wat betekent dat iedereen automatisch zijn gehoorsbescherming op doet. Op de manier zoals de foto is genomen, komt de kettinghor naar mij toe. Verder zit er achter deze ketting een soort open gat, waar de ballast uitkomt die schoon is, en weer in het spoor komt. Het afval wat in de ballast zit, gaat wordt naar voren getransporteerd.

De ballast wordt door de ketting weg geduwd, waardoor de ballast in de trein terecht komt, vervolgens wordt de ballast gereinigd. Dit reinigen gebeurt door een zeef waar al het vuil door heen gaat.
Al het vuil komt terecht op een lopende band die het vuil of afvoert naar een trein die naast de Kettinghor staat, of naar de eerste wagon die de Kettinghor zelf heeft met een lopende band. De schone, goede, ballast wordt weer onder het spoor gestopt. Omdat er meer uit dan in gaat, heeft de Kettinghor zelf ook nog ballast bij zich wat hij gebruikt om het spoor weer op te vullen. Deze ballast zit meestal in de gewone ballastwagonnen van Railpro met het typenummer: Fccpps.

Zoals je hebt kunnen zien, zijn deze foto’s in de nacht gemaakt, waardoor mijn camera moeite had om de juiste belichting te krijgen. Ondanks dat, zijn de foto’s naar mijn idee best nog wel redelijk goed gelukt, alleen deze foto is duidelijk wat moeilijker te bekijken wanneer je niet weet wat je eigenlijk moet verwachten.
Op de foto hiernaast zie je links onderin een buffer van de kettinghor. Midden op de foto zie je paar witte spikkeltjes, deze spikkeltjes is eigenlijk het vuil wat in de ballast zit. Aan de linkerkant zie je een geel vlak wat naar boven loopt onder een hoek van ongeveer 30 graden. Dit is een transportband de de vervuilde ballast vervoert. In dit geval naar een trein die hiernaast staat. Vervolgens wordt het vuil op de trein gegooid, dit valt te zien op de foto hiernaast (rechts). Deze is zeer veel bewerkt waardoor hij niet meer zo mooi is, maar je kunt nu wel beter inschatten over wat voor soort hoeveelheden we het hebben.