De robeltrein

Waarschijnlijk merk je wel wanneer je over het spoor heen gaat, dat je geen kedeng-kedeng meer hebt. Dit komt omdat er bijna overal gebruik wordt gemaakt van voegloos spoor. Nu betekent dat niet dat bijvoorbeeld Corus 50km spoor aan een stuk levert om op het traject Utrecht-Den Haag te gebruiken bijvoorbeeld. De rails wordt geleverd in lengte’s van 160m, en vervolgens aan elkaar gelast met de verschillende lasmethode’s. Omdat de rails deze enorme lengte heeft, kan deze niet over de weg worden vervoert, daarom wordt er gebruik gemaakt van een speciale trein waar deze spoorstaven in hun geheel opliggen, de robeltrein.

Je weet nu al ongeveer wat een robeltrein is, maar wat moet je erbij voorstellen? Dat probeer ik op deze pagina duidelijk te maken. Op de foto kan je de wagon eigenlijk opdelen in 2 delen. Het onderste gedeelte (bruin) en het bovenste gedeelte (geel) Op het onderste gedeelte liggen de spoorstaven die gelost moeten worden op het spoor. Het bovenste gedeelte rijdt over een spoor wat op het onderste gedeelte van de wagon ligt. Vervolgens pakt de trein boven de spoorstaaf en sleept hem doormiddel van katrollen naar achteren. Achteraan aangekomen, wordt de spoorstaaf naar beneden gelegd zoals op de foto is te zien. Hierna wordt de andere spoorstaaf vastgepakt en gebeurt exact hetzelfde

Vervolgens kan de robeltrein langzaam gaan rijden. Nu vraag je je waarschijnlijk af, hoe blijven de spoorstaven op hun plaats? Hiervoor is het volgende verzonnen. Door op het werkspoor een klem te plaatsen met een stuk staaldraad, met aan het einde nog een zelfde klem, blijft de spoortaaf liggen en wordt dus niet meegesleept. Verder kan je op de tweede foto goed zien dat er nog wat houten balken tussen de dwarsliggers lagen. Hierdoor word de klap opgevangen die ontstaat wanneer je bij het einde van een spoorstaaf komt en dus een één meter naar beneden valt. Dit is geen overbodige luxe, zoals op de foto te zien is, is deze foto genomen in een tunnelbak, wat betekent dat het geluid paar kilometer verderop ook te horen was!

Verder is het belangrijk bij een robeltrein, dat je de spoorstaven laat overlappen om te zorgen dat je niet tekort hebt bij het bevestigen van de spoorstaaf op de dwarsliggers. Vergeet hierbij ook niet dat in een bocht de buitenbocht meer meters maakt als de binnenbocht van de spoorstaaf. Dit betekent dus een grotere overlapping die je nodig hebt om voldoende meter spoorstaaf te houden