De BAM

Wanneer de ballast gestort is door de ballasttrein gaat de BAM over het spoor. BAM staat voor Ballast Afwerk Machine. Zoals de naam al zegt werkt hij de ballast af. Zoals je waarschijnlijk weet, is voordat de BAM op het spoor komt al een aantal andere werktreinen langs geweest, waaronder de ballasttrein. Wanneer de ballast gestort wordt, wordt dit niet altijd gelijkmatig verdeelt. Bovendien heb je ook nog niet het goede profiel wanneer de ballast is gestort. Daarom komt de BAM na de ballasttrein langs om het spoor in een goed profiel te brengen.

De BAM heeft een zelf een opslag voor de overtollige ballast, die ook kan worden gebruikt wanneer er op één plaats een ballast tekort is. Verder zijn er achterop bij deze machine nog rubberen borstels die de rails doen schoonvegen. Deze borstels zijn duidelijk op de foto te zien aan de linkerkant. Een BAM in actie op de foto krijgen is niet te doen, dit komt door de enorme hoeveelheid stof die hij veroorzaakt tijdens de werkzaamheden.

Een andere simpele manier om de ballast in vorm te krijgen is een graafbak ombouwen, door er uitsparingen in te maken voor de rails. Wanneer dit is gedaan kan je de borstelbak eroverheen sturen. Een borstelbak is een bak waar een draaiende borstel op zit. Doordat de borstel draait, wordt de rails schoon gemaakt. Je kunt het dus eigenlijk vergelijken met de rubberen borstels bij een BAM. Na de borstelbak kan het spoor eventueel met de hand worden bijgewerkt indien dit nodig is.