Het station is nog steeds in beweging en ik ben maar even aan de andere kant van het spoor gaan
kijken. Ook aan deze zijde zijn veel mensen aanwezig die kijken hoe het station verplaatst wordt. Vanwege de werkzaamheden naast het spoor moet het treinverkeer een aangepaste snelheid rijden.
Veel mensen zijn vandaag komen kijken naar het verplaatsen van het stationsgebouw. Rond 12.00 uur is het station op zijn nieuwe bestemming gekomen. Dit is toch wel een raar gezicht als je gewend bent dat het station normaal ergens anders staat.
Het station stond zoals gezegd op duizendwielenwagens. De naam heeft niets te maken met het aantal wielen dat de wagens zelf telt. Zie het dus maar als een duizendpoot, ook die heeft geen 1000 poten.
Helaas is het bij die kleine scheur op de eerdere foto niet gebleven. Zoals te zien is, is de scheur
groter geworden en ook aan de andere zijde van het station was een scheur ontstaan. Ook de binnenwanden zijn flink gescheurd. Kortom, naast het gewone renoveren moet ook hier extra naar gekeken worden.
De oude locatie van het station is nu toch wel erg kaal. Binnenkort zullen de stalen buispalen
eruit worden gehaald en kan er worden begonnen aan de verbreding van de spoorlijn Utrecht – Houten Castellum.
Ook aan de andere zijde van het middengedeelte is tijdens het vervoer een scheur ontstaan, maar deze is zichtbaar kleiner dan de andere kant. Daarnaast is op deze foto voor de laatste keer duidelijk de duizendwielenwagens en vijzels te zien die zijn gebruikt om het station te verplaatsen.
Het station staat maar moet nog op z’n eigen fundering worden geplaatst en gerenoveerd. Na de renovatie biedt het pand onderdak aan onder andere een archeologische werkgroep en stichting Philadelphia met een dagbesteding in de vorm van een restaurant en ontvangstruimte. Daarnaast zijn er diverse ruimtes die gehuurd kunnen worden door bedrijven of mensen die een feest willen organiseren.
Niet lang nadat het station op z’n plek staat zijn de tribunes weer nagenoeg leeg en zijn ook de bouwvakkers weer naar huis.
Zoals in het begin van dit artikel aangegeven heb ik ook nog een filmpje gemaakt over de verplaatsing.