Het einde van de inzet van het Plan V materieel nu toch echt in zicht

Nadat de Sprinter naar Maastricht Randwyck is vertrokken hoeft slechts 6 minuten gewacht te worden voordat de Sprinter vanuit Heerlen station Sittard komt binnen gereden. In tegenstelling tot de Sprinter naar Maastricht betreft dit een enkel treinstel met nummer 451. Overigens maakt ook dit treinstel onderdeel uit van deelserie V4. Na ongeveer 9 minuten keertijd vertrekt om 8.49 uur de Sprinter weer naar Heerlen.

Treinstel 451 lijkt nog het meest op de uitstraling zoals ik mij de Plan V treinstellen kan herinneren. De oude rode banken hebben echter plaatsgemaakt voor blauwachtige banken maar de klapstoeltjes op de balkons zijn nog net zo spartaans als toen dit treinstel in gebruik werd genomen. Ook de simpele TL-buizen aan het plafond geven een indruk over de tijdgeest waarin deze trein is gebouwd. Natuurlijk mag ook niet de kunst vergeten worden die in ieder compartiment rijkelijk aanwezig is.

Eenmaal aangekomen in Heerlen wordt besloten de trein naar Maastricht te pakken. Als je het hebt over station Maastricht, dan denk je natuurlijk ook aan  seinhuis Post T die aan de kop van spoor 3 en 4 op het perron staat. Het seinhuis is ontworpen door architect Sybold van Ravesteyn en is afkomstig uit de begin jaren ’30. Het gebouw is sinds 1985 niet meer in gebruik en heeft toen de titel Rijksmonument gekregen. In 2003 is het karakteristieke monument gerestaureerd. Maar genoeg over het seinhuis, het ging in dit bericht immers over de Plan V stellen. In een heerlijk winters zonnetje komen net treinstel 469 (deelserie V5) en 474 (deelserie V6) station Maastricht binnen gereden.

De volgende stop deze dag is station Susteren. Op dit station is nog één van de zeven aanwezige sextanten aanwezig. Net als de Plan V is ook de sextant iconisch te noemen voor de Nederlandse spoorwegen. Tussen 1968 en 1979 zijn in het midden en zuiden van Nederland 16 van dit type stationsgebouwen gebouwd bij bestaande en nieuw stations. De naam sextant is overigens afgeleidt van zeskant omdat het gebouw zeshoekige vorm heeft waarbij alle zijdes even lang zijn. Treinstel 449 (deelserie V4) en nog een Plan V waar het nummer niet van bekend is zijn zojuist vertrokken vanuit Susteren op weg naar Sittard.

Het is de hoogste tijd om Limburg te verlaten want ook in andere delen van Nederland worden Plan V stellen nog ingezet. Zo wordt bijvoorbeeld treinserie 5200 tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven met Plan V stellen gereden. Aangekomen op station Tilburg Universiteit dient zich een mogelijkheid aan om de kop van treinstel 454 (deelserie V4) fraai vast te leggen.

Met nog een kleine 10 minuten te gaan voor vertrek, wordt naar het andere perron gelopen om de 454 met 452 (idem deelserie V4) als trein naar Eindhoven te kunnen fotograferen.

Ondertussen is er ook nog de mogelijkheid om een foto te maken van de binnenkant van treinstel 961 (deelserie V13). Dit treinstel heeft bij de revisie paarse kleuren gekregen op de banken, bagagerekken en rondom de TL-balken. Ook zijn de spartaanse klapstoeltjes vervangen door een model wat (helaas voor de reiziger) regelmatig te ver doorzakt zodat je alsnog niet comfortabel zit.

Nu het traject waarop de Plan V in Brabant rijdt is afgelegd, is het hoogste tijd om naar het oosten van het land te reizen. Vanuit Arnhem wordt naar Oosterbeek gereden alwaar gewacht wordt om een Plan V te fotograferen met de bestemming Arnhem. Om 16.40 uur komt treinstel 464 (deelserie V5) station Oosterbeek binnen gereden.

Eenmaal terug gekomen in Arnhem is het de hoogste tijd om af te reizen naar de laatste bestemming van vandaag; Deventer. Eenmaal aangekomen op station Deventer is het al donker geworden. Treinstel 447 (deelserie V4) staat klaar om te vertrekken. De reizigers zijn al ingestapt en de conducteur heeft de deuren gesloten en controleert voor de laatste keer of het vertreklicht brand alvorens ook zijn eigen deur te sluiten. Na het vertrek van deze laatste Plan V, zit de intensieve dag er vandaag op. Nog maar een paar dagen en het doek valt voor de Plan V stellen die jarenlang trouwe dienst hebben bewezen op het Nederlandse spoor.