De StoomStichting Nederland, kortweg SSN, heeft tussen 14 t/m 16 september 2007 de “Thüringer Wald Expres” gereden. De reis begint op Rotterdam Centraal en tussendoor is er de mogelijkheid om in Utrecht Centraal in te stappen. Na een stop in Utrecht zet de stoomtrein koers richting Emmerich, Erfurt en als eindbestemming Zella Mehlis. Op zowel Emmerich als Erfurt is een locwissel gepland.
Doel van de reis is het bezoeken van een werkplaats voor stoomlocomotieven in Meiningen en het bekijken van het lokdepot in Arnstadt op zaterdag 15 september. Vanwege infrastructurele projecten op de lijn Zella Mehlis-Suhl is het helaas niet mogelijk om beide onderdelen in één dag te bekijken. De SSN besluit om enkel Meiningen te bezoeken en langs Arnstadt te rijden.
Zondag 16 september is weer een reisdag een rijdt de trein via Utrecht Centraal weer terug naar Rotterdam. Het is mijn eerste reis die ik maak met de SSN en achteraf gezien kan ik iedere treinliefhebber adviseren om ook een keer mee te gaan. Op de website van de SSN is meer informatie te vinden over de stichting.
Naast de foto’s van deze reis, is onderaan het artikel ook nog een film van SSN Thüringer Wald Expres te bekijken.
Op vrijdag 14 september 2007 begint de reis vanaf Utrecht Centraal. Dit is de tweede instaplocatie in Nederland. Rotterdam, de thuishaven van de SSN, is de eerste mogelijkheid om in te stappen. Doordat ik vlakbij Utrecht woon kan ik ’s ochtends vroeg rustig opstaan omdat de trein pas om 9.27 uur vertrekt. Aangekomen op station Utrecht loop ik naar perron 15 vanwaar de stoomtrein vertrekt. Enkele minuten nadat ik op het perron aankom, is op de CTA’s al de aankondiging te zien van de extra trein voor gezelschapsvervoer.
De trein vertrekt een paar minuten te laat maar dat mag de pret niet drukken. Het eerste gedeelte van de reis wordt de trien getrokken door de sneltreinlocomotief BR011075 van de SSN. Het eerste deel van het traject is redelijk recht waardoor er geen foto’s van de locomotief te maken is vanuit de trein. Gelukkig ligt voordat station Arnhem wordt binnengereden een scherpe boog die het wel mogelijk maakt om de stoomtrein te fotograferen met op de achtergrond het station van Arnhem.
Nadat de V200 116 is aangekoppeld en ook van deze locomotief de nodige foto’s zijn gemaakt, kan de reis vervolgt worden richting Erfurt.
In Duitsland kom je meer emplacementen tegen als in Nederland, dat wil niet zeggen dat deze ook meer gebruikt worden. Het merendeel van de emplacementen staan leeg of zijn voor een gedeelte overwoekerd met onkruid. Hieronder een foto van één van de emplacementen die we passeren tijdens onze reis.
Met hoge snelheid rijdt de V200 116 zo snel als mogelijk naar Erfurt. Een aantal mooie foto’s die ik van de trein heb gemaakt wil ik je niet onthouden. Een leuk detail op de eerste foto is het oude kilometerbord dat tussen de rails is geplaatst. Het nieuwe bord is op het bovenleidingsportaal geplaatst zoals gebruikelijk is.
Onderweg wordt nog een tussenstop gemaakt waarbij iedereen de mogelijkheid krijgt om een foto van de locomotief te maken. Helaas ben ik vergeten op te schrijven op welk station ik deze foto heb genomen. Het lijkt alsof ik op het spoor sta binnen het pvr, maar dat is uiteraard niet het geval. Ik sta op een overweg die het perron met de rest van het station verbindt.