Eenmaal aangekomen in Wernigerode is het buiten alweer donker. Dit heeft wel als voordeel dat het mogelijk is om nachtfoto’s te maken. Op zaterdagochtend vertrekken we vanaf station Wernigerode met de HSB smalspoorbaan.
Op de eerste nachtfoto staan twee stoomlocs, te weten: 99 5902 (groen) en 99 7238. De volgende dag zou de 99 7238 ons ook naar Brocken brengen maar dat wist ik nog niet toen ik deze foto maakte.
De tweede foto toont locomotief 99 7243 (links) en locomotief 99 7235 (rechts) voor het depot.
Op zaterdag 21 juni 2008 staat een rit met de HSB smalspoorbaan naar Brocken gepland. Voor het vertrek van de trein is het nog mogelijk om een aantal foto’s te maken op het emplacement van de HSB. Hieronder wederom een foto van de onder stoom zijnde 99 7243 en 99 7235.
De kolen uit de kolenbunker word door middel van een oude kraan in de locomotief gestopt. Locomotief 99 7238 is net gevuld en staat klaar om te vertrekken.
Het is tijd om met de trein naar Brocken te gaan. De 99 7238 brengt ons door de mist naar het eindstation op de Brocken. Helaas is het bovenop de berg ook nog erg mistig waardoor het niet mogelijk is om een uitzichtfoto te maken.
Na een verblijf van één uur is het tijd om Brocken te verlaten. Het traject naar beneden heeft een aantal scherpe bogen waardoor soms de gelegenheid is om een foto van de rijdende stoomlocomotief te maken.
Eenmaal aangekomen in Wernigerode is er wederom tijd om foto’s te maken van de omgeving en het station. Al vrij snel vertrekt de volgende stoomlocomotief (99 7242) naar Brocken.
Na de lunch is het tijd om richting Klostermansfeld te rijden. Stoomlocomotief BR50 3708 brengt ons zowel heen als terug.
Onderweg rijden we nog langs een andere smalspoorbaan die ook richting Klostermansfeld gaat. We hebben geluk want precies op het punt waar de sporen bij elkaar komen is ook een smalspoor locomotief te zien. De locomotief, met nummer 20 , zouden we later ook weer bij de werkplaats in Klostermansfeld tegenkomen.
Eenmaal aangekomen in Klostermansfeld is er nog de mogelijkheid voor een schijnaankomst. Reizigers van de SSN Harz Expres stappen eerst uit waarna de locomotief naar achter rijdt om vervolgens weer naar voren te rijden zodat het lijkt dat de trein net het station komt binnenrijden.
Omdat er geen mogelijkheid is om de locomotief te keren, rijdt de tender op de terugweg voorop. Evenals bij de BR01 geldt ook bij de BR50 dat met de tender voorop minder snel gereden mag worden. Is de maximale snelheid vooruit 80km/u, wanneer de tender voorop rijdt, mag de locomotief slechts 50km/u. De maximumsnelheid vooruit ligt een heel stuk lager als bij de BR01 serie. Dit komt omdat de BR50serie oorspronkelijk een goederenlocomotief is. De BR01 serie kan maximaal 140km/u en bedoeld voor reizigersvervoer.