Rondom het spoor van Zimbabwe

Tijdens een rondreis door Zimbabwe in augustus 2015, ben ik geregeld langs verschillende stations gereden om zowel de stations zelf als het materieel te bekijken en indien mogelijk te fotograferen. Dat valt echter niet mee. In Zimbabwe heb je een permissie nodig om foto’s op een station te mogen maken. Want spoor is van de staat en wat van de staat is moet beschermd worden tegen vijandige landen zo wordt mij op het hoofdstation van Harare (de hoofdstad van Zimbabwe) verteld door de stationchef.

Op 3 augustus 2015 verlaat ik dan ook teleurgesteld het kantoor van de stationchef en loop naar buiten. Ondanks dat er veel personeel van de NRZ (The National Railways of Zimbabwe) op het station loopt, lukt het desondanks toch om een aantal foto’s te schieten die een goed beeld geven van de spoorwegen in Zimbabwe. Maar laat ik beginnen met een foto van de buitenkant van station Harare.

Het station van Harare is gelegen aan een drukke weg maar gelukkig ligt er voor het station nog een afgesloten weg die enkel bedoeld is voor het uitzwaaien van reizigers of het afgeven van pakketjes. Het station ziet er vanwege haar formaat imposant uit. Ook het aantal auto’s dat voor het station staat geeft de indruk dat er binnenkort een trein aankomt of vertrekt. Schijn bedriegt echter, want volgens het schoolbord -vertrekstaat- in de vertrekhal vertrekken vandaag slechts twee treinen. De overige geplande treinen zijn echter gecanceld. De vertrekhal zelf ziet er somber uit. Naast het schoolbord dat als vertrekstaat moet doorgaan, zijn een aantal tegeltjes op de muur kapot.

Eenmaal op het perron van Harare, blijkt niet alleen het station maar ook het spoor zelf betere tijden te hebben gekend. Het ballast in het spoor is flink vervuild met zand. Bij sommige sporen is de ballast zelfs niet meer te zien. Ook de bovenleidingsportalen zijn werkloos geworden nadat de bovenleiding is gedemonteerd. Aan het einde van het emplacement staan nog een aantal rijtuigen die waarschijnlijk klaar staan om weer ingezet te worden.

Net voordat ik het station wil verlaten komt er toch nog een oude diesellocomotief binnengereden. Achter de locomotief hangt een enkele goederenwagon gevolgd door een aantal oude rijtuigen. Wellicht is dit één van de twee treinen die deze dag vanaf het station vertrekt. Het lukt me niet om meer foto’s te maken want meerdere medewerkers van NRZ komen aangelopen.

Gelukkig bezoek ik meer stations in Zimbabwe en lukt het me om ook van andere stations en treinen foto’s te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.