Overnachten bij de STAR

De volgende dag wordt op tijd begonnen met het rangeren van de rijtuigen naar het perronspoor. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van dezelfde Sik als die ook op zaterdag werd gebruikt om de stoomlocomotief te verplaatsen. Er is wisselvallig weer voorspelt en ’s ochtends hangen er donkere wolken boven Stadskanaal. Ondertussen wordt (juli 2017) de BR52 8060 gerangeerd van de werkplaats naar het perronspoor een klus van ongeveer 20 minuten.

Nadat de locomotief is aangekoppeld is er nog een kwartier over voordat de trein vertrekt. Gezien de drukte rondom de locomotief besluit ik vanaf het andere perron een foto te maken van de trein.

Op het traject Stadskanaal – Veendam is het mogelijk om op twee tussengelegen stations uit te stappen te weten; Bareveld en Wildervank. In 2014 was er voldoende tijd om op station Wildervank uit te stappen. In tegenstelling tot in 2017 werd toen gebruik gemaakt van de TE-5933, overigens ook een BR52. Deze locomotief was een vereenvoudigd model van het type BR52 omdat tijdens de Tweede Wereldoorlog behoefte was aan het snel en goedkoop bouwen van locomotieven. De locomotief is in maart 1943 afgeleverd aan de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG). Waar de locomotief tussen 1943 en 1945 is ingezet is niet bekend. Wel is bekend dat de locomotief in 1945 in dienst is genomen door de Russen. In 1984 werd de locomotief formeel overgedragen aan de Russische staatspoorwegen (SZD) waar de locomotief tot begin jaren jaren ’90 in Bagrationovsk stond. Dat wil echter niet zeggen dat tot die periode de locomotief ook is gebruikt. De locomotief werd namelijk aangehouden als strategische militaire reserve.

Via een aantal omwentelingen is de locomotief in 2006 aan de STAR verkocht. Gezien de revisietermijn was verlopen is de loc direct in revisie genomen toen deze op 27 september 2006 aankwam. De revisie was op 15 juni 2007 geheel voltooid en een eerste succesvolle proefrit kon gereden worden. De STAR heeft de locomotief teruggebracht in de Russische uitvoering, vandaar ook het Russische locnummer TE-5933. Sinds juli 2007 werd de locomotief ingezet tijdens rijdagen.

Bij de grote brand in de werkplaats op 27 augustus 2009 raakte deze locomotief zwaar beschadigd. Oktober 2009 is begonnen met het herstellen van de schade. Op 7 mei 2010 was de locomotief weer gereed om voor de eerste keer opgestookt te worden. Nadat op 8 mei een succesvolle proefrit was gereden, kon op zondag 9 mei de locomotief haar eerste reizigersdienst aanvangen. Na ruim 4 jaar heeft deze locomotief op 28 december 2014 haar laatste rit gereden. Na acht seizoenen hard werken was het tijd voor een ketelrevisie en groot onderhoud. Het is nog niet bekend wanneer deze locomotief weer rijvaardig is en gebruikt kan worden tijdens de rijdagen.

Het stilstaan van een locomotief langs het perron biedt de mogelijkheid om een fraaie foto te maken van de assen waar omheen een stoomdamp hangt. Op de achtergrond kijken de vrijwilligers van de STAR naar de werking van de overweg.

De stoomtrein komt langzaam station Veendam binnengereden. Naast het station is een futuristisch busstation gebouwd. Het verschil in beleving en uitstraling tussen beide vervoersmodaliteiten kon niet groter.