Overnachten bij de STAR

Op zaterdagmiddag wordt door de vrijwilligers van de STAR begonnen met de voorbereidingen van de rijdag op zondag. Aangezien de stoomlocomotief langzaam wordt opgewarmd, is het nodig om zaterdagavond al te starten met het opstoken van de locomotief om zondagochtend te kunnen rijden. Op 22 juli 2017 brengt een Sik met locnummer 204 de stoomlocomotief, in dit geval de BR52 8060, naar het waterhuis zodat deze water kan nemen.

Het is voor de rest rustig op het emplacement van Stadskanaal. Alleen de werkploeg die langs het tracé een aantal struiken en bomen hebben gesnoeid komt langsgereden. Het materieel van de STAR staat deels in een loods en deels buiten op het emplacement.

In het station van Stadskanaal worden op rijdagen de tickets en souvenirs verkocht. Daarnaast is er een klein café aanwezig waar je op rijdagen terecht kan om wat te eten en te drinken.

De spoorlijn Veendam – Musselkanaal is rond 1900 aangelegd door de NOLS (NoordOoster Locaal Spoorweg) en de historische STAR (Groningsch-Drenthsche Spoorwegmaatschappij ‘Stadskanaal – Ter Apel – Rijksgrens). Het station in Stadskanaal werd op 15 juni 1905 geopend voor het personenvervoer vanuit Gieten. Stadskanaal werd een belangrijk knooppunt in het spoorvervoer nadat ook de lijn naar Musselkanaal was geopend. In 1913 werd het station daarom uitgebreid waardoor het twee keer zo groot werd als de andere NOLS-stations langs de lijn. Nog geen 50 jaar na opening, op 17 mei 1953, werd echter gestopt met het aanbieden van reizigerstreinen. Reden hiervan was onder andere dat er minder reizigers gebruik maakten van de trein vanwege de opkomst van de auto. Na het opheffen van het personenvervoer, werd het spoor nog ruimt 35 jaar gebruikt voor het goederenvervoer. Veel bedrijven die langs het spoor lagen hadden namelijk een aansluiting op het spoor. Echter ook dit hield geen stand en op 27 mei 1990 reed de laatste goederentrein over het tracé.

Het station zelf is in 1994 dankzij de STAR weer heropend. Het stationsgebouw is in 1997 opnieuw opgebouwd in oude stijl.

 

Ondertussen heeft de stoomlocomotief voldoende water gekregen en gaat de zon langzaam onder. Dat biedt de mogelijkheid om sfeervolle plaatjes te maken op het emplacement. Het meest opvallende object op het emplacement is een oude niet rijvaardige stoomlocomotief. De BR50 3645 is in de loop van 2005 samen met de BR52 8060 overgenomen van de opgeheven Eisenbahnfreunden Walburg. In de loop van 2006 kwamen beide locomotieven aan in Veendam en voorlopig gestald in de Jonkerloods. Vanwege het leegruimen van deze loods is in september 2010 de BR50 3645 overgebracht naar Stadskanaal. In afwachting wat nu gaat gebeuren staat deze locomotief opgesteld tussen een aantal goederenwagens. Gaat de loc achteruit de werkplaats in of wordt het toch de uitgang…

In 2014 stond de BR50 3645 nog op een ander spoor en was deze vrij te fotograferen. Van die mogelijkheid heb ik dan ook gebruik gemaakt om de locomotief mooi op de foto te zetten. Op de achtergrond is nog de wagon te zien waarin je kunt overnachten.

Een laagstaande zon geeft over het algemeen een prachtig rode gloed. Gezien de BR50 grotendeels verkleurd en verroest is, geeft dat licht een aantal prachtig effect op de verkleurde assen.

Bij mijn tweede bezoek was de locomotief zoals gezegd ingebouwd tussen een aantal goederenwagens. De zon was al gezakt en alleen van de schaduwzijde kon een foto gemaakt worden. Normaal gesproken geeft dat geen hele mooie foto’s, maar wanneer de zon net achter de locomotief is gezakt geeft dit de foto toch nog wat extra’s. In de werkplaats is de tender te zien van de BR52 8060 die ’s avonds wordt opgestookt zodat ze de volgende dag dienst kan doen.

Het wordt later en de zon zakt steeds verder. Het station van Stadskanaal ziet er verlaten uit. Op een paar hangjongeren na is er niemand aanwezig op het station. Op een kopspoortje naast het station zijn nog een aantal oude rijtuigen te zien die vroeger werden gebruikt als souvenirwinkel en restauratierijtuig. Sinds deze functies zijn verplaatst naar het station zijn de rijtuigen niet meer in gebruik en worden aan hun lot overgelaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *