De laatste SGMm treinstellen zijn nog tot en met 11 december 2021 in bedrijf. Vanwege de Coronapandemie wordt de geplande afscheidsrit geannuleerd. Wel worden de treinstellen nog één weekend op diverse treinseries ingezet zodat de SGMm treinstellen in een groot deel van Nederland te zien zijn. Ik besluit dicht bij huis te blijven en wil zowel foto’s langs de vrije baan als langs het perron maken.
Gezien ik ook nog een aantal interieurfoto’s wil maken besluit ik op vrijdag 10 december 2021 in de avond naar Rhenen te rijden. Op station Rhenen staat de Sprinter 9 minuten stil waardoor voldoende tijd is om een aantal interieurfoto’s te maken. Daarnaast biedt dit de mogelijkheid om een avondopname te maken. Met ruim drie minuten vertraging komt om 20.55 uur treinstel 2979 station Rhenen binnen gereden. De machinist bouwt de trein direct om zodat hij daarna nog even rustig de tijd heeft voor een sigaretje op het perron. De kop van de trein staat helaas niet in het licht. Gelukkig wil de machinist de cabineverlichting aanzetten zodat er toch een fraaie kop zichtbaar is. Die avond was ik dusdanig met het licht bezig dat ik pas thuis erachter kwam dat de koppeling van het stel met ducktape was ingepakt.
Op zaterdag 11 december 2021 wil ik zowel een aantal perronfoto’s als ook een aantal vrije baan foto’s maken. Voor de inzet van de SGMm stellen had ik de afgelopen jaren weinig interesse. Als toevallig op een baanvak waar ik stond een SGMm langs kwam, werd deze wel op de foto gezet maar ik ben er nooit op uit geweest de SGMm op echte SGMm lijnen te fotograferen.
Ik besluit om begin van de middag naar Maartensdijk te rijden dat op de lijn Utrecht-Hilversum ligt. Deze lijn is het enige traject in Nederland waar de bovenleidingportalen bestaan uit betonnen gotische bogen. Trein 5741 bestaat vandaag uit SGMm treinstel 2993 en is vanuit Diemen-Zuid naar Utrecht onderweg en komt om 12.37 uur door Maartensdijk gereden.
Zoals eerder in dit artikel geschreven, werden de SGMm treinstellen ontwikkeld om onder andere in te zetten op de lijn Utrecht-Rhenen. De laatste dag dat de SGMm treinstellen worden ingezet is dan ook het moment om dit materieel op deze lijn te fotograferen. Om 13.44 uur komt treinstel 2950 die onderweg is vanuit Utrecht naar Rhenen aan op station Veenendaal Centrum.
Na een foto te hebben gemaakt op station Veenendaal Centrum, besluit ik om snel verder te reizen naar Veenendaal West. Dit station werd geopend op 31 mei 1981 aan ligt ook aan de destijds gedeeltelijk gereactiveerde spoorlijn Amersfoort-Kesteren. De afgelopen weken heeft een kleine verbouwing op het station plaatsgevonden waarbij de stationsborden en stationsvoorzieningen zoals bankjes zijn vernieuwd. De werkzaamheden zijn bijna gereed, alleen een aantal stoepranden moeten nog worden geplaatst. Om 14.21 uur komt treinstel 2950 terug vanuit Rhenen en is op weg naar Breukelen.