De laatste dagen van de tram Houten – Houten Castellum

Nog ruim 6 uur te gaan voor het trammetje. Het is 13 december 2008 om 15.15 uur wanneer de tram station Houten binnenrijdt. Op de achtergrond is de fundering te zien van het toekomstige station van Houten.

De tram staat om 15.17 uur weer klaar om richting Houten Castellum te rijden. Op 12 december 2008 heeft het publiek afscheid mogen nemen van de tram. Reizigers kregen die dag erwtensoep aangeboden en mochten hun handafdruk op de tram plaatsen.

De andere zijde van de tram is schoon gebleven. Het perron van station Houten zal, evenals de sporen en bovenleiding, worden verwijderd.

Het is 20.40 uur. De tram is net aangekomen op station Houten Castellum. De frontverlichting dient nog ingeschakeld te worden. Om 21.30 uur is de laatste rit zijn van Houten naar Houten Castellum. Tijd dus om afscheid te nemen en nog één keer gebruik te maken van de tram.

Om de laatste ritten wat op te fleuren, heeft de trambestuurder een paar ballonnen opgehangen in de tramcabine. Het is 21.06 uur en de tram komt net aan op station Houten Castellum. De tram maakt nog één slag richting Houten en dan valt definitief het doek voor de kortste tramlijn van Nederland.



De foto toont de tram op station Houten. Het is 21.31 uur en de tram vertrekt voor het laatst
richting Houten Castellum. Iedereen in Houten zal weten dat dit echt de laatste rit is. Met een hoop gerinkel van de trambel rijdt de tram naar Houten Castellum.

Volgens de planning komt om 21.35 uur de locomotief die de tram komt ophalen. De tram kan echter niet direct aangekoppeld worden. Tussen de koppeling van de tram en die van de locomotief wordt een hefboom geplaatst. Ondertussen wordt ook duidelijk dat de locomotief een onbekende vertraging heeft gelopen. Er zit niets anders op dan te wachten in de warme tram.

Met een vertraging van twee uur wordt uiteindelijk de locomotief gesignaleerd welke de tram naar Leidschendam brengt. De 6458 van Railion heeft de eer om voor deze rit de tractie te mogen leveren. Nadat de tram is aangekoppeld is de trein direct doorgereden richting Utrecht.

Zoals eerder aangegeven wordt op het traject Houten – Houten Castellum de tramdienst vervangen door een busdienst totdat de spoorverdubbeling gereed is. Naast dat een bus minder leuk is dan een tram, is deze vooral ook langzamer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *