De laatste dagen van de tram Houten – Houten Castellum

Sinds 2001 heeft Houten naast het centraal gelegen station Houten nog een tweede station met de naam Houten Castellum. Houten Castellum is aangelegd om de Vinexwijken in Houten-zuid aan te sluiten op het spoorwegnet. Aangezien de verdubbeling van het spoor enkele jaren later zou plaatsvinden, is besloten om tot die tijd een extra spoor aan te leggen tussen Houten en Houten Castellum. In eerste instantie is er sprake van dat er op dit traject een stoptrein gaat rijden, maar in een later stadium is dit veranderd in een tram. De tram welke oorspronkelijk gebruikt is in Hannover en gehuurd van de HTM, heeft de eer om op de kortste tramlijn van Nederland te mogen rijden. De lijn heeft namelijk een lengte van slechts 1,9 kilometer. In het begin zijn de trammachinisten geleverd door HTM, maar in de loop er jaren zijn er een paar NS machinisten opgeleid om met de tram te mogen rijden en klein onderhoud uit te voeren.

Overigens is op deze tramlijn slechts één tram actief; de 6016. Naast de 6016 is er ook de 6021 die dezelfde kleurstelling heeft als de 6016. De 6021 is echter voornamelijk gebruikt als pluktram voor reserveonderdelen.

Op 13 december 2008 is de tramlijn opgeheven aangezien de ruimte nodig is om de spoorverdubbeling te kunnen realiseren. Daarnaast is er ruimte nodig om het centrum van Houten-zuid te realiseren. Naar verwachting is de spoorverdubbeling in 2010 gereed en kan het nieuwe station Houten Castellum worden geopend. Tot die tijd dienen de ’tramgebruikers’ gebruik te maken van een pendelbus. Overigens zal rond deze periode ook het nieuwe station Houten geopend worden.



Gezien het op 7 december 2008 een prachtige dag is, besluit ik een aantal foto’s te maken van de tram. De tram is een kleurrijke verschijning in Houten. De basiskleur van de tram is NS-geel en de deuren hebben ieder hun eigen kleur. Op de tram zijn een aantal blauwe strepen te zien die verwijzen naar het wapen van de gemeente Houten.

De koersborden op de tram staan altijd standaard op Houten Castellum en worden niet gedraaid.

Net zo kleurrijk als dat de tram van buiten is, is de tram ook van binnen erg kleurrijk. De stoelen zijn een beetje spartaans qua zitcomfort maar er zijn altijd meer dan voldoende zitplaatsen in de tram.

Door middel van posters die op het raam zijn geplakt, is aangegeven dat de tram met ingang van 14 december 2008 niet meer rijdt. Reizigers kunnen vanaf dan gebruik maken van een bus.

Het vervoer tussen Houten en Houten Castellum is kwalitatief niet heel erg goed. Geregeld is de tram kapot en vallen er ritten uit. Dat NS veel dezelfde trambestuurders erop zet maakt veel goed want het personeel kent de vaste reizigers. Omdat de trambestuurders de reizigers kennen en het een zeer kort traject is, blijven de deuren naar de cabine meestal open staan waardoor het mogelijk is een foto van de cabine te schieten.

Met nog iets minder als één week te gaan rijdt op 7 december 2008 om 12.34 uur de tram 6016 naar station Houten Castellum. Zoals gewoonlijk rijdt de tram bijna leeg tussen Houten en Houten Castellum.

Om 12.59 uur rijdt de tram alweer richting Houten. De foto is genomen vanaf de tijdelijke brug in Houten Castellum. Op de foto zijn overigens ook nog de afzetting te zien voor de spoorwerkers zodat ze niet ongemerkt een spoor op kunnen lopen dat nog in dienst is. Op de achtergrond wordt druk gebouwd aan de realisatie van Houten-zuid.

Ondanks dat op Houten Castellum nooit de OV-chipkaart heeft gewerkt, vond de NS het toch nodig twee OV-chippalen te plaatsen. Overigens zijn ze nog wel van pas gekomen als fietsenstalling.