Ik ga weer naar buiten en besef me dan hoeveel materieel er wel niet staat op dit terrein, maar ook dat het merendeel van het materieel in slechte staat is. Op onderstaande foto is niet alleen stoomlocomotief nummer 115 te zien maar ook diesellocomotief 1531 en 1845. Tussen de treinen staat nog een autowrak die waarschijnlijk -net zoals de treinen- niet meer van z’n plek gehaald gaat worden.
De stoomlocomotief van de 9th class is gebouwd door North British Locomotive Co. De locomotief is in november 1917 in gebruik genomen. Na bijna 31 jaar gereden te hebben, werd de locomotief in augustus 1948 herbouwd. Daarbij veranderde ook de benaming in 9B class. In 1975 wordt de locomotief rijvaardig overgedragen aan het museum. Op internet zijn nog foto’s terug te vinden waaruit blijkt dat de locomotief tot in ieder geval 1997 rijvaardig is geweest. Nu is de loc helaas niet meer rijvaardig.
Op het buitenterrein van het museum zijn meerdere kleine loodsen aanwezig. In één van deze loodsen staat een stoomlocomotief met het nummer 122 (serienummer 56729). Deze stoomlocomotief is door ALCO gebouwd en in mei 1917 opgeleverd. Niet lang daarna werd de locomotief omgebouwd om geschikt te maken voor rangeerwerk. In juni 1931 is deze ombouw voltooid. De laatste keer dat de locomotief in actie is gekomen was in februari 1963. In maart 1972 is de locomotief verplaatst naar het Bulawayo railway museum.
Naast de stoomlocomotieven zijn ook een aantal diesellocomotieven en werktreinen opgesteld op het emplacement. Onder andere is de 1837 en 1845 sinds 1994 in het museum te zien. Beide locomotieven zijn van het type DE8B. Deze serie is in 1976 en 1977 gebouwd door Sorefame. Totaal zijn er 20 locomotieven van dit type geproduceerd. De locomotieven hebben vanuit de fabriek een nummer gekregen tussen de 1834 en 1853. De locomotieven hebben een Co-Co aandrijving wat inhoud dat de locomotief twee draaistellen heeft met ieder 3 assen waarbij iedere as is aangedreven.
Eén van de werktreinen die aanwezig is een zeer oude 7-tons stoomkraan. De kraan is gebouwd door J Booth & Bros Ltd in Leeds (Engeland). Voordat de kraan in 1933 werd getransporteerd naar Rhodesia, is deze eerst in 1913 ingezet in Beira.