Bulawayo railway museum

In de overdekte hal van het museum is onder andere het rijtuig van Cecil John Rhodes te bewonderen. Cecil Rhodes was een Britse zakenman en stichter van de Britse kolonie Rhodesië wat we nu kennen als Zimbabwe en Zambia. Normaal gesproken is het rijtuig enkel aan de buitenzijde te bewonderen, maar wanneer je een tour krijgt, dan is het ook mogelijk het rijtuig van binnen te bekijken.

De tafels van het rijtuig zijn voor zover mogelijk ingericht met borden en glazen uit die tijd. Helaas is het originele serviesgoed niet bewaard gebleven. Desondanks geeft de inrichting een goed gevoel van de rijkdom waarin Rhodes zich begaf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het rijtuig is tevens een kleine keuken aanwezig en uiteraard mag het luxe toilet van Rhodes niet ontbreken tijdens de rondleiding.

Naast het rijtuig van Cecil Rhodes, zijn in de overdekte hal ook een aantal stoomlocomotieven opgesteld. Ook de eerder genoemde Jack Tar vind ik in de hal terug op een klein stukje spoor. Waarom deze locomotief overigens de naam Jack Tar heeft gekregen is mij niet bekend. De locomotief is in 1899 gebouwd door Manning Wardle voor een aannemer op de Midland Railway Route tussen Dore en Chinley. In 1896 werd Jack Tar verkocht aan Pauling & Co voor £1372 die de locomotief gebruikte bij de bouw van het tracé Beira – Umtali.

Daarna is de locomotief nog ingezet bij de bouw van de lijn Victoria falls naar Zimbabwe. De locomotief werd onder andere gebruikt voor het rijden van ballasttreinen. Vanwege deze werkzaamheden had de Jack Tar de primeur om als eerste locomotief de Victoria falls bridge over te steken. In 1929 werd de Jack Tar naar Bulawayo gestuurd om ingezet te worden als rangeerlocomotief bij een werkplaats. Tot 1942 werd de locomotief in de werkplaats in Bulawayo gebruikt. Daarna is de locomotief overgebracht naar een werkplaats in Umtali. Na enige jaren dienst, is de locomotief overgebracht naar het Umtali transport museum. In 1972 is Jack Tar overgebracht naar het Bulawayo railway museum waar hij nog steeds te bewonderen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *